.
درباره وبلاگ
ورود کاربران
مطالب تصادفي
خبرنامه

عضويت سريع
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
کد امنیتی : *

چت باکس



(Refresh)
:) :( ;) :D ;;) :X
: :P :* =(( :O :^
B) :S :)) :| /:) =;
8| :a :$ [( (:| =P~
:? =D^ @) a};- [-O^ ;))
پيوندهاي روزانه
آمار سايت
  • کل مطالب ارسالي : 283
  • کل نظرات ارسالي : 0
  • تعداد کل کاربران :
  • بازديد امروز : 425
  • بازديد ديروز : 470
  • بازديد هفته : 1724
  • بازديد اين ماه : 10686
  • بازديد سال : 75269
  • بازديد کل : 75269
امکانات جانبي
ghalibafi
دوشنبه 28 مرداد 1392 :: 14:22 :: نويسنده : ghalibafi

ساخت بنر . لوگو و لینک باکس رایگان

 

فرش دستباف, فرش و گلیم, قالیچه های ایران

انتساب فرش ها به غرب ایران صرفا بر مبنای جغرافیایی صورت می گیرد. در شهرهای متعدد این منطقه وسیع که از لحاظ بزرگی با آلمان غربی قابل قیاس است.

 

ایرانیان شهر نشین در مجاورت با روستاییان و عشایر و آبادی نشینان اطراف که از سواد به نسبت کمتری بهره دارند زندگی می کنند. عشایر با اصلیت و زبان مختلف و رسوم و عادات گوناگون در این منطقه سکنی دارند.

 

در هیچ کجای ایران تضادهای فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی به اندازه این منطقه که دومین رشته کوه های بلند ایران یعنی زاگرس در آن قرار دارد وجود ندارد و درست به همین اندازه ، آب و هوا ، جغرافیا و گل و گیاه و جانوران تغییر و تنوع موجود است.

 

غرب ایران که از شمال با آذربایجان و کوهپایه های البرز ، از شرق با خطی که بطور عمودی از تهران تا خلیج فارس رسم گردد و از غرب با ترکیه و عراق هم مرز است و دارای مناطقی است که بواقع فقط یک چیز به اشتراک دارند و آن هم تولید فرش است. دورن چادرهای عشایر یا خانه های کوچک آبادی نشینان در سایه نخل های واحه ها ، و در کارگاه های کوچک روستاییان و حتی در کارخانه های بزرگ سازمان یافته صنعتی و در هر جای دیگر این منطقه بزرگ ، فرش بخشی قابل توجهی از درآمد مردم را تشکیل می دهد ، خواه از راه فروش و خواه مبادله.

 

فرش دستباف, فرش و گلیم, قالیچه های ایران

 

به رغم این امر ، این منطقه که چندان تحت تاثیر رویدادها واقع نشده ، فرش هایی به بازار جهانی عرضه داشته که مخصوص این منطقه بزرگ و خودکفا می باشند. فرش های این منطقه شامل فرش های ساده و ضخیم با رنگ بندی بدیع و عالی از کوه نشینان کرد و لرها است. فرش های ظریف و نفیس ریز بافت کردهای سنه ، بیجار و یا ناحیه شرق رشته کوه های زاگرس ، قطعات دیدنی و درخشان اراک را تداعی می کنند. آوردن نام کلیه جاهایی که در آنها فرش های غرب ایران بافته می شوند ناممکن است زیرا از هر دهکده و هر واحه فرش هایی به بازار و مراکز گردآوری مجموعه ها آورده می شود.

 

این نام ها اغلب بطور تصویری و دلخواهی انتخاب می شوند و درباره ی اصلیت یا کیفیت فرش اطلاعات چندانی در اختیار طالبان غیر حرفه ای قرار نمی دهند. در این باره بهتر است از کارشناسان فرش تبعیت نموده که فرش های غرب ایران را به سه گروه اصلی برمبنای ویژگی های خاص آنها دسته بندی کرده اند : فرش های کردی ، فرش های همدانی و فرش های اراک یا محال. تولیدات هزاران چادر عشایر و آبادی ها و روستاهای همدان تحت عنوان گوناگون : بش قارداش بوبوک آباد ، بروجرد ، درجزین ، کنگاور ، کبودرآهنگ ، مهربان ، منصورآباد ، تاجی آباد از طریق بازارهای همدان به خانه های غربیان راه می یابند.

 

لکن آنهایی که بعنوان خاستگاه اصلی قالی همدان مدنظر ما هستند مراکزی مانند : برچلو ، جوزان ، همدان ، انجلاس ، قره گوزلو ، خامش ، قلتق ، لیلیان ، ملایر ، مزلقان ، ساوه ، شاهسون و تفرش می باشد.
منبع:blog.iran-carpet.com




نوع مطلب : ,
برچسب ها :

امتياز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6 تعداد بازديد مطلب : 8217


دوشنبه 28 مرداد 1392 :: 14:21 :: نويسنده : ghalibafi

ساخت بنر . لوگو و لینک باکس رایگان

 

 طرح فرش, قالی ایرانی

فرش ایرانی را می توان از نظر طرح و نقش به دو گروه کلی تقسیم کرد، فرش هایی با طرح هندسی و فرش هایی با نقوش منحنی که به نام فرش های گلدار هم شناخته می شوند.

طرح های هندسی
تمام فرش های این گروه با خطوط افقی، عمودی و موربی که در اندازه های مختلف و نقش های تکرار شونده در سراسر فرش قرار می گیرند تزئین می شوند. این قالی ها توسط ایل های چادرنشین بافته می شود که هر یک نقوش و موتیف های خاص خود را دارند. یک روش مهم تشخیص این که فرش مورد نظر حاصل دست چه ایلی و در چه منطقه ای است، از طریق همین نقوش ویژه میسر می شود.

طرح های منحنی
یک خصوصیت برجسته قالی ایرانی، نقش های پیچیده و نمادین آن است که همواره متخصصان و هنردوستان را در سراسر جهان به تحسین واداشته است. عده بسیاری عقیده دارند که نقش قالی ایرانی بر خلاف آنچه تصور می شود نمادین یا سمبولیک نیست، بلکه بازتاب آن احساس قرابت و نزدیکی است که فرد ایرانی نسبت به محیط اطراف خود و نقش های موجود در طبیعت در خود داشته است.

طبیعت، بزرگ ترین منبع الهام طراحان فرش بوده است. گاهی نیز بعضی طراحان نقوشی از فرهنگ های دیگر چون چین و عربستان را در طرح های خود وارد کرده اند. طراحی فرش در ایران از سابقه ای چندین صد ساله برخوردار است که با نقوش نزدیک به طبیعت درخت، گل، پرنده و ابر اجرا می شده است و این اشکال با عبور از هر نسل به تدریج ساده و انتزاعی شده و در عین حال به پیچیدگی نقوش آن افزوده گشته است. یک شکل عمده در فرش ایرانی بخصوص در انواع بزرگ تر آن، طرح لچکی یا استفاده از یک قاب بیضی یا گاهی متمایل به لوزی در مرکز است که نقش ها در دور و میان آن قرار می گیرند و به آن ترنج می گویند.

طی سالیان، پژوهشگران هنر و متخصصان قالیبافی و هنرهای دستی در زمینه طبقه بندی طرح ها و نقوش قالی ایرانی به کوشش هایی دست زده اند و آنها را به ۱۷ گروه اصلی تقسیم کرده اند که البته هر یک دارای طرح فرعی است. این ۱۷ گروه از این قرارند:

طرح ابنیه باستانی:
در این طرح، نقوش با الهام از کاشیکاری، ساختار و اشکال هندسی بناها به وجود می آیند. از نقش های اصلی این سبک، چندین طرح فرعی حاصل شده که از بین آنها می توان به طرح های تخت جمشید، طاق بستان، طاق کسری (ایوان مدائن) و طرح جدیدتر زیر خاکی را نام برد.

طرح شاه عباسی:
شاه عباس صفوی ازجمله شخصیت های تاثیرگذار در هنر ایران به شمار می رود و طرح شاه عباسی نیز با گل زنبق درشت و معروفش که گل شاه عباسی نامیده می شود ازجمله طرح های محبوب زمان او به شمار می رود. در فرش هایی با این نقوش، گل شاه عباسی با برگ ها و گل ها جلوه می کند. ازجمله طرح های فرعی این طرح می توان به شیخ صفی، درخت، حیوان، شاه عباسی مزین و لچک ترنج اشاره کرد.

طرح اسلیمی یا مارپیچ:
عنصر اصلی این طرح، شاخه های مارپیچی هستند که با گل و برگ احاطه شده و انشعاب های آن به نقوش اسلیمی ختم می شوند. معروف ترین اسلیمی ها، اسلیمی دهن اژدر است. در این نوع اسلیمی انتهای هر شاخه به ۲ بخش متقارن منشعب می گردد و به صورت دهان اژدها نشان داده می شود و روی ساقه شاخه ها جوانه هایی در نقاط مختلف تزئین شده است که بیشتر این جوانه ها را اسلیم می نامند. شاید کلمه اسلیمی از اسلیم به معنای جوانه باشد و شاید هم این لغت مصغر اسلامی باشد، می دانیم که در هنرهای اسلامی از این طرح بسیار استفاده شده است.

این طرح به دلیل تغییرات و دخل و تصرف ها به گروه های فرعی بسیار تقسیم شده است. مانند اسلیمی، اسلیمی بندی، اسلیمی شکسته، اسلیمی دهان اژدر، اسلیمی لچک ترنج، اسلیمی ترنجدار و اسلیمی ماری.

طرح افشان:
در طرح های افشان، نقوش معمولا از یک نوع (مثلا گل یا پرنده) بوده و به یکدیگر متصل هستند. قلم طراح در طول اجرای طرح های افشان از ابتدا تا انتها روی کاغذ باقی می ماند و طرح در هیچ نقطه ای قطع نمی شود.تنها در جاهایی که شاخ و برگ ها در زمینه پخش و پراکنده می شوند، طرح از هم گشوده می شود. طرح های ختایی افشان، دسته گل افشان، طرح حیوانی افشان و ترنج افشان ازجمله طرح های فرعی این طرح هستند.

نکته: طی سالیان، پژوهشگران هنر و متخصصان قالیبافی و هنرهای دستی در زمینه طبقه بندی طرح ها و نقوش قالی ایرانی به کوشش هایی دست زده اند و آنها را به ۱۷ گروه اصلی تقسیم کرده اند

طرح تزئینی:
بعضی از این طرح ها شبیه نقش بافته های مناطق مرزی کشورهای همسایه با ایران است و گاهی به نام آنها شهرت یافته است. تحقیقات فراوان نشان می دهد که بعضی از آنها در واقع ایرانی هستند و توسط همسایگان ایران الگوبرداری شده اند. بعضی از این طرح های مشهور عبارتند از طرح افغانی، طرح قفقازی و گوبلن.

طرح بندی (بندبندی):
هنگامی که یک بخش کوچک از طرح تکرار شود و در طول و عرض قالی نقشی پیوسته ایجاد کند، نقش حاصل، طرح بندی نامیده می شود. در زیر مجموعه طرح بندی گروه های متعددی وجود دارند که ازجمله می توان به بندی مستوفی، بندی شکسته، بندی کتیبه، بندی ورامین، بندی درختی، بندی مجلسی، بندی بختیاری و بندی خشتی اشاره کرد.

طرح بوته:
اساس این طرح، موتیف سرو خمیده (بوته) است که از قدیمی ترین نقوش ایران و هند است. در قالی ایران، این طرح شکل ها و اندازه های متعددی می یابد. بعضی از طرح های فرعی مشهور بوته عبارتند از: بته (بوته) جقه، بوته سرابند، بوته خرقه ای، بوته قلمدان اصفهان، بوته سنندجی و بوته افشاری.

 طرح فرش, قالی ایرانی

طرح درختی:
هرچند استفاده از شاخه های ساده و انتزاعی در طراحی قالی ایرانی بسیار معمول است، اما نقوش درختی به خاطر شباهت مشخص خود به فرم های طبیعی از آن متمایز است. در میان شاخه های فرعی این طرح می توان به درخت و حیوان، درخت گلدانی و بید مجنون اشاره کرد.

طرح شکارگاه:
درست مانند طرح درختی، حیوانات موجود در این طرح هم بسیار نزدیک به طبیعت ترسیم می شوند. طرح های فرعی آن شامل شکارگاه خشتی، شکارگاه لچکی و شکارگاه افشان هستند.

طرح قابی یا خشتی:
اساس این طرح استفاده از قاب های متعددی است که در هر یک تصویر مستقلی وجود دارد که می تواند تکراری یا تک باشد. ازجمله طرح های فرعی آن می توان به خشتی مارپیچ و خشتی ستونی اشاره کرد.

طرح گل فرنگ (گل اروپایی):
این طرح در اصل ترکیب بندی هایی با نقوش اصیل ایرانی است که در آنها گل سرخ با رنگ های تیره و روشن وجود داشت و بعدها به خاطر طبیعت گرا بودن به طرح اروپایی یا فرنگی مشهور شد. ازجمله زیرگروه های این طرح می توان طرح گل بیجار، گل مستوفی، گل خشتی، دسته گل و گل و مرغ را نام برد.

ترکمن یا بخارا:
طرح فرش های ترکمن از لحاظ هندسی و شکستگی خطوط در ردیف طرح های ایلی و خاص مردم کوچ نشین است که به طور ذهنی و بدون نقشه بافته می شود. ترکمنی قاب یمونی، ترکمنی شانه ای، ترکمنی غزال گز (چشم آهو)، ترکمنی آخال، ترکمنی چهار قاب، ترکمنی خورجینی و ترکمنی قاشقی، طرح های فرعی این طرح را تشکیل می دهند.

طرح گلدانی:
در این طرح، گلدان در اندازه های مختلف به کار برده می شود. ممکن است یک گلدان بزرگ تمام قالی را بپوشاند یا نقش گلدان های کوچک در سراسر فرش تکرار شود. این طرح زیر مجموعه بزرگی دارد که گلدان ختایی، گلدان دو طرفه، گلدان محرابی، گلدان افشان، گلدان حاجی خانم و گلدان لچک ترنجی از آن جمله اند.

طرح ماهی درهم:
هرچند این طرح توسط طراحان امروزی بسیار متنوع و غنی شده است، اما نقش آن در اصل محصول خلاقیت چادرنشینانی است که آن را حفظ کرده اند. این طرح برای اولین بار در بیرجند بافته شد و طرح آن به زودی از محبوبیت فراوانی برخوردار شده و تا شهرهای دوری چون همدان و آذربایجان نیز رواج یافت و در هر ناحیه خصوصیات خاصی پیدا کرد. از این رو طرح ماهی درهم تنوع زیادی دارد که ماهی کردستان، ماهی ریز، ماهی فراهان از آن جمله اند.

طرح محرابی یا سجاده ای:
این طرح با زمینه ساده، ستون ها و شمعدان هایی در دو طرف و نقوش گل و گیاه اجرا می شود. طرح های فرعی آن شامل محرابی گلدان و ستون دار، محراب و منظره و محراب و شمعدان است.

طرح محرمات:
این نام به طرحی اطلاق می شود که به شکل نوارهایی در طول قالی اجرا می شود. هر نوار دارای نقش ها و رنگ های خاص خودش است.این طرح در بعضی از مناطق ایران طرح قلمدانی نامیده می شود. زیر مجموعه آن شامل قلمدانی افشان، گل ریز (با پس زمینه تک رنگ) و بوته (با رنگ های متعدد پس زمینه).

طرح مرکب:
علاوه بر طرح های اصیل و اورژینال، طرح ها در گذر زمان با یکدیگر ترکیب شده و طرح های ترکیبی از به هم پیوستن ۲ یا چند طرح اصلی به وجود آمده اند.

منبع:farya.com




نوع مطلب : ,
برچسب ها :

امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6 تعداد بازديد مطلب : 407


دوشنبه 28 مرداد 1392 :: 14:21 :: نويسنده : ghalibafi

ساخت بنر . لوگو و لینک باکس رایگان

 

وسایل کار گلیم بافی, گلیم برجسته

دار:

مهمترین وسیله و ابزار کار گلیم بافان دار است .دار یا همان چهارچوبی که گلیم روی آن بافته می شود دو نوع است.
1-دار عمودی یا ایستاده
2- دار افقی یا خوابیده

از دار افقی خوابیده بیشتر در مناطق عشایری کشورمان استفاده می شود ،عشایر به دلیل کوچ نشین بودن و حرکت مداومی که دارند دارهای افقی که به راحتی قابل حمل است استفاده می نمایند .ولی بافندگان روستایی و شهری یعنی آنان که یکجا نشین بوده و دارای زندگی ثابت و غیر متحرک هستند معمولاً از دارهای عمودی استفاده می کنند.با این حال در بسیاری از مناطق روستایی کشور دارهای افقی رایج می باشد.در برخی از مناطق عشایری از جمله آذربایجان شرقی از دار عمودی بهره می گیرند.

 

دفتین:
برای استتحکام بخشیدن به درگیری الیاف تار و پود گلیم معمولاً از وسیله ای به نام دفتین استفاده به عمل می آید و بافنده پس از گذراندن هر پود افقی از لابه لای تارهای عمودی با کمک آن ضرباتی بر قسمت بافته شده می اورد تا درگیری تار و پود و عمل بافت صورت گیرد.جنس دفتین های مصرفی معمولاً آهن است و از تعداد هفت تا ده تیغه آهنی نازک به عرض دو و طول بیست سانتیمتر تشکیل می شود در برخی مناطق کشورمان بویژه در روستاههای استان کرمانشاه برای ایجاد درگیری تار و پود و نقشهای کوچک و نیز نقوش حاشیه گلیم از ابزاری چوبی یا فلزی به نام سوک استفاده می شود که شکل ساختمانی و اندازه آن متفاوت است.

 

قیچی:
قیچی گلیم بافی از نظر ساختمان و طرز کار شبیه قیچی قالی بافی است و از دو تیغه تشکیل شده است که به وسیله پرچ با پیچ به هم متصل می گردند و حول منطقه ای باز و بسته می شوند.

وسایل کار گلیم بافی, گلیم برجسته

انواع گلیم :
گلیم به سه شیوه بافته می شود:
گلیم ساده باف : در این نوع گلیم، پودها یكی در میان از لابه لای تار ( چله) عبور می كند. این گلیم یك روست و برای بافت آن معمولا" از نقشه از قبل آماده شده استفاده نمی شود. نقوش گلیم ساده باف، عموما" هندسی است و به ندرت نقوش منحنی در این نوع گلیم دیده می شود. گاهی روی گلیم هائی با زمینه ساده با استفاده از الیاف رنگی پشم، نقوشی ایجاد می شود كه غالبا" هندسی است.

 

گلیم برجسته : این نوع گلیم دارای زمینه ای ساده می باشد ولی طرح اصلی مانند قالی پرزدار است. بدینصورت كه از روی نقشه قالی، بر روی چله گلیم گره زده می شود و در پایان پرز اضافی چیده می شود.

 

ورنی : ورنی، گلیمی است بدون پرز و یك رو، كه عموما" بدون نقشه و به صورت ذهنی توسط دختران و زنان عشایر مناطق مغان، ارسباران و مشكین شهر بافته می شود. این نوع گلیم در كردستان و كرمان با طرح و نقش دیگری بافته می شود كه در كرمان آن را "شیریكی پیچ" می نامند. بهترین ورنی های ایران توسط ایل شاهسون یا ایلسون تولید می شود كه سابقه طولانی در این زمینه دارن، به گونه ای كه همواره واژه ورنی با نام شاهسون قرین بوده است.

 

به طور كلی از لحاظ بافت گلیم های ایرانی به دو شیوه بافته می شود :
1- شیوه پود گذاری : در این شیوه تنها از نخ تار ( چله) و نخ پود برای بافت گلیم استفاده می شود پودهای رنگارنگ را از زیر و روی رشته های تار عبور می دهند، با تغییر رنگهای پود است كه نقشها پدیدار می شود و هر دو روی گلیم صاف، هموار و همرنگ می شود.

 

2- شیوه پود پیچی : در این شیوه علاوه بر نخ تار و نخ پود از پودی نازك نیز در بافت استفاده می شود و در واقع پود به حالت پیچش از میان نخهای تار عبور نموده، سپس با عبور پود نازك و كوبیدن آن با شانه، عمل در گیری نخ های تار و پود قطعی می شود. این شیوه بافت كه بسیاری از صاحب نظران آن را حدواسطی میان گلیم بافی و قالی بافی دانسته اند، در واقع آخرین منزلگاه تكامل گلیم بافی به قالیبافی می باشد. بافت گلیم معروف به ورنی در آذربایجان شرقی و نیز بافت گلیم معروف به شیریكی پیچ در استان كرمان بدین شیوه است.

این نوع گلیم ها را كه به شیوه پود پیچی بافته می شوند سوماك نام نهاده اند. گاهی روی گلیم ها راسوزن دوزی می كنند، این گلیم ها به گلیم سوزنی شهرت دارند
منبع:tebyan-zn.ir 




نوع مطلب : ,
برچسب ها :

امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6 تعداد بازديد مطلب : 376


دوشنبه 28 مرداد 1392 :: 14:20 :: نويسنده : ghalibafi

ساخت بنر . لوگو و لینک باکس رایگان

 

 فرش و گلیم, بید و بید خوردگی قالی, بید خوردگی قالی

بید و بید خوردگی قالی

هوایی مرطوب ، فضایی تاریکی ، دمایی مناسب و کمی الیاف پشم محیطی کاملاً مناسب برای چرخۀ زندگی موجودات ذره بينی به ويژه انواع قارچها و كپك ها است، اما مهم تر از آنها برای ما"بید" می  باش حشرۀ که دارای دگر زیستی کامل است و آفت قالی می باشد . تعداد زيادي از فرش هاي نفيسي كه در گذشته بافته شده بودند و در اثر اين آفت از بين رفته و نابود شده اند وتنها نامی از آنها باقی مانده است.


اما در مقام مقایسه ای نچندان دقیق برمی آیم و صحبت از هم خویشان  بید می کنیم، که در شرایط زیستی تقریباً مشابه با مؤلفه هایی نه زیاد نزدیک هم چو نوع تغذیه یا دما به چرخۀ زندگی خود ادامه می دهند و آنچنان موردتوجه قرار می گیرند که خواب وتغیر رنگ بدنشان نقطۀ اوج التفات را طلب می کند، البته آفت قالی نیست  بلکه منبع قالی ابریشم یعنی  "کرم ابریشم" است.

 

 فرش و گلیم, بید و بید خوردگی قالی, بید خوردگی قالی

 

برای تهیۀ اولین لازمۀ فرش ابریشم (ابریشم خام) و همچن مراحل تولید قالی متحمل رنجی بس دشوار می شویم ، ولی در حفظ آن غفلت خرج می کنیم و با کمی بی لطفی به  چوب آفت می زنیم اش، روی سخن همه نوع قالی با هر جنسی و ترکیبی است. نگهداری قالی از یک گلدان کوچک بسیار ساده تر است و باکمی مراقبت می توان سالها از قالی سالم استفاده کرد. استفاده از نفتالین برای جولوگیری از بید خوردگی رایج است.

 

اما مامیدانیم نفتالین چیست ؟
نفتالين ماده اي جامد است كه به آساني تبخير مي شود . سوخت هايي از قبيل نفت و ذغال سنگ شامل نفتالين مي باشند . نفتالين را قطران سفيد و كافور نيز مي نامند وشكل رايج آن گلوله هاي نفتالين و يا به شكل پولك است . از سوختن و توتون هم نفتالين توليد مي شود نفتالين بوي تندي دارد ولي بويش نامطبوع نيست ، كاربرد تجاري نفتالين در تهيه پلاستيكهاي پلي وينيل كلرايد است عمده ترين مصرف آن براي دفع  "بيد " و بوگيرهاي توالت است .


ما به چه طريقي درمعرض نفتالين و تركيبات آن قرار مي گيريم ؟
از طريق مقادير كمي از آن كه در هواي محيط بيرون وجود دارد ، لمس كردن و تماس با لباسها و قالی هايي كه به نفتالين آغشته شده اند یا استفاده از مواد دفع بيد.اما ضررهاي استفاده از نفتالين هم مطرح است و اگر چه كاملا به اثبات نرسيده است ولي دست كم در حيوانات مي تواند باعث بروز سرطان شود.

 

با تغیراتی ساده فیزیکی در محیط زندگی بید می توان به راحتی این آفت را دفع کرد و با کمی اهمیت در محیطی که هم خودمان و هم قالیهایمان هستند می توان هم قالی سالم داشت هم تنی سلامت و از بروز این دسته مشکلات جلو گیری کرد.

منبع:persiancarpetassociation.com




نوع مطلب : ,
برچسب ها :

امتياز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6 تعداد بازديد مطلب : 361


دوشنبه 28 مرداد 1392 :: 14:20 :: نويسنده : ghalibafi

ساخت بنر . لوگو و لینک باکس رایگان

 

فرش و گلیم, طراحان قالي, نقشه قالي ايراني

تكميل و تعالي نقشه قالي ايراني به مرور زمان صورت گرفته است. بنابر شواهد تاريخي، قالی‎هاي ايران تا حدود 450 سال پيش مقارن سلطنت شاه طهماسب با طرح‎هاي هندسي بافته مي‎شدند و شايد تا حدودي به تحقيق بتوان گفت تنها بعد از اين زمان بود كه طرح‎هايي با خطوط منحني و دوار در نقش قالي ايران وارد شد و در اين زمان، هنر قالي مانند ديگر هنرهاي زيبا به حد كمال خود رسيد.

 

هنگام بحث درباره طراحان نقش قالي ايران اگر از گذشته‎هاي بسيار دور عهد صفوي  كه تنها نام انگشت شمار تني چند از اين هنرمندان از جمله رضا عباسي، ميرك و سلطان محمد تبريزي بر صفحات تاريخ هنر ايران باقيمانده است بگذريم و ادامه مبحث را با گذشتن از يك فضاي خالي تاريخي به دوره پاياني عهد قاجاريه كشانده و تاريخ نقش قالي را از زمان نقاش بزرگ كرمان محسن خان شروع كرده و به زمان حال برسانيم، به نام بسياري از هنرمندان نقش قالي و تذهيب بر مي‏خوريم كه حاصل تخيل و قدرت نقش آفريني هنر قالي بافي ايران جلوه ابدي بخشيده‎اند.

 

طراحان بزرگ نقش قالي ايران در 150 سال اخير در پنج مركز مهم قالي بافي ايران به شرح زير دسته بندي ميشود:

 

كرمان
سر سلسله نقاشان بزرگ ايران، محسن خان نقاش معروف كرماني است متولد سال 1211 شمسي و متوفي سال 1290 شمسي؛ فرزند اين هنرمند بزرگ حسن‎خان يكي از طراحان نام آور و برجسته نقش قالي است. شاگردان حسن‎خان به ترتيب عبارتند از زمان‏خان، احمد علي‎خان كربلايي، اكبر فدايي، كاشي نقاش، حاج محمد جعفر، عزيز الله بهارستاني، رضا بهره‎مند و حسين رسولي راوري كه هر كدام از آنها با ابداع نقشهاي جديد و دلفريب هنر نقش قالي را در خطه كرمان به اوج كمال خود رسانيدند.

 

در نسل سوم نقاشان كرماني به نام‏هاي محمد علي شاهرخي پسر حسن‎خان،اكبر بهارستاني فرزند عزيزالله بهارستاني، عباس سروري،احمد كيوان، علي صوتي و حسين واعظي بر مي‏خوريم.

 

اصفهان
در طراحي قالي اصفهان بي‎ترديد بايد ابتدا به نام عيسي بهادري اشاره شود. او پس از اتمام مدرسه كمال الملك، سال 1315 به سرپرستي هنرستان هنرهاي زيبا اصفهان برگزيده شد؛ به مدت 30 سال در اين سمت شاگردان زيادي را در همه رشته‎هاي هنرهاي تزئيني بويژه در نقاشي و تذهيب و نقش قالي تربيت كرد و طرح‎هاي بسيار جالبي را به مجموعه طرح‎هاي ايراني افزود؛ جواد رستم شيرازي، پورصفا، هوشنگ جزي‎زاده، محمود فرشچيان و جعفرقلي دادخواه همگي از دانش آموختگان اين هنرستان و از شاگردان و همكاران او بودند.

 

احمد ارچنگ متولد 1293 شمسي هنرمند برجسته ديگري است كه از او طرح‎هاي چشم نواز و زيبايي در نقش قالی‎بافی مانده است؛ شاگردان با استعداد اين هنرمند به نام‎هاي عباس كرباسيون و رحمت الله شادمان در ادامه كار استاد هم اكنون به كار طراحي در اصفهان اشتغال دارند؛ جعفر رشتيان، طراح معروف ديگري درا صفهان كه تا چندي پيش در قيد حيات بود در زمينه طرح‎هاي منظره‎اي نمونه‎هاي بسيار با ارزشي از خود بر جاي گذاشت. نميتوان از نقش قالي اصفهان صحبت كرد و به نام حسين مصور الملكي متولد 1270 شمسي از نقاشان مشهور نقش قالي اصفهان اشاره نكرد.

 

فرش و گلیم, طراحان قالي, نقشه قالي ايراني

 

كاشان
در دفتر طراحان بزرگ و صاحب سبك كاشان در 110  سال اخير ابتدا به نام رضا صانعي مي‎رسيد رضاخان كه از پيشكسوتان هنرمند نقش قالي است بر مي‎خوريم. اين هنرمند نامدار سال 1265 شمسي در شهر كاشان متولد شد. او مانند ساير هنرمندان همعصر خود، نقاشي و طراحي را نزد ميرزا احمد و برادرش ميرزا علي اكبر آموخت و خيلي زود خود به مرحله استادي رسيد. آثار او بيشتر بصورت دورنما و پرتره است. همكار و داماد او ميرزا نصرالله صانعي نقاش زاده نيز از استادان فن نقش قالي است كه بيشتر در سبك كلاسيك كار ميكرده است.

 

دبيرالصنايع، آقا رضا وفا و ميرزا عباس صنيعي نيز از استادان فن هستند و هنر نقاشي قالي كاشان به مقياس زياد، مديون ذوق و نوآوري و خلاقيت هنري آنان است؛ محمد و نظام افسري، دو تن از اعضاي خانواده هنرمند افسري در كاشان هستند كه در رشته نقش قالي به مرحله استادي رسيدند؛كارهاي اين دو نقاش چيره دست بيشتر در مايه طرح‎هاي طبيعت و صورت سازي است.

 

در يادآوري ساير هنرمندان صاحب شهرت اين رشته بايد به نام‎هاي محمد صنيعي، فرزند ميرزا عباس صنيعي و مرتضي درويش و بالاخره سيد محسن صانعي فرزند رضا صانعي كه در شهر مشهد به كار طراحي قالي اشتغال دارد اشاره شود.

 

تبريز
شهر تبريز ميراث‎دار نگارگري مكتب تبريز است كه خود همواره به عنوان نوآورترين شهر در طراحي قالي جهان مطرح بوده است. تبريز از سويي به واسطه قرار گرفتن در مسير جاده ابريشم  و ارتباط با كشورهاي اروپايي و از سويي جسارت طراحان در ابداع فرم‎ها و رنگ آميزي‎هاي جديد از ويژگي‎هاي منحصر به فردي برخوردار است. از قديمي‎ها رسام ارژنگي و مير مصور، مينياتوريست و نقاش قالي و از بنيانگذاران مدرسه صنايع مستظرفه تبريز بوده‎اند.

 

همچنين از استادان درگذشته مي‎توان به حبيب الله امين افشار و محمد تقي خياباني،ابراهيم رضايي،ابوالقاسم اماقاني، قلي نامي و اكبر برگي اشاره كرد و از هنرمندان دوران معاصر رضا اسكندري، غلامحسين خياباني و محمد حسين بنام را مي‎توان نام برد كه هر كدام با ذوق و كوشش فراوان سعي دارند برگ جديدي بر دفتر طرح‎هاي جاوداني قالي ايران بيفزايند.

 

مشهد
از طراحان مشهور و قديمي مشهد ميتوان از عبدالحميد صنعت نگار متولد 1287 شمسى نام برد كه طراح نقشه بسياري از قالي‎هاي بافته شده در كارگاه عمو اوغلي بوده است، علي اكبر طرحچي، فرزند عباس طرحچي معروف به نگارنده نيز از طراحان قديمي و پر سابقه مشهد است؛ از نسل جوانتر محمد حسين فخرالواعظين مهدوي متولد  1310 شمسي فرزند شيخ عبدالكريم فخرالواعظين مهدوي، طراح و نقاش قديمي كرماني و احمد بهبودي و حسين شهيدي‎نژاد هستند كه در گروه هنرمندان كارگاه‎هاي قالی‎بافی آستان قدس رضوي و شركت سهامي فرش ايران قرار دارند.
منبع:alborz-carpet.blogfa.com




نوع مطلب : ,
برچسب ها :

امتياز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6 تعداد بازديد مطلب : 355


دوشنبه 28 مرداد 1392 :: 14:20 :: نويسنده : ghalibafi

ساخت بنر . لوگو و لینک باکس رایگان

 

قالی بافی, فرش بافی

به دست آوردن رنگ مورد نياز در رنگرزي:
در روش رنگرزي سنتي با توجه به نياز براي بدست آوردن رنگهاي تازه و بديع در هنر و صنعت مهم فرش و ديگر هنرهاي وابسته و گذشتن از سد محدود سه رنگ اصلي( قرمز، زرد، آبي) مي توان از مخلوط كردن مواد رنگ طبيعي استفاده كرد كه البته در اين امر دانش و تجربه امروزه كاربرد فراواني دارد.

رنگهاي اصلي موجود در طبيعت(قرمز، زرد، آبي) با استفاده از رنگدانه هاي طبيعي پديد مي آيند و اين سنت و دانش مربوطه با روشهاي اجرايي آن از دير باز پديد آمده و مورد استفاده اهل فن بوده است.
رنگ قرمز: در اين رابطه براي بدست آوردن رنگ قرمز مي توان از قرمز دانه يا روناس بهره گرفت.
رنگ زرد: اين رنگ از انواع اسپرك، زعفران و برخي مواد ديگر بدست مي آيد.
رنگ آبي: اين رنگ بيشتر از نيل حاصل مي شود اما براي بدست آوردن رنگهاي تركيبي انواع سبزها، بنفشها و يا هر رنگي ديگر از روشهاي تركيبي استفاده مي شود.
رنگ بنفش: براي بدست آوردن اين رنگ، خامه پشم را پس از رنگ كردن با روناس يا قرمز دانه قليايي مي كنند.
رنگ سبز: در اين روش خامه پشم را پس از رنگ كردن با اسپرك يا چوب زرد آن را وارد خم مي كنند و با همين روشهاي تركيبي مي توان نسبت به تهيه كليه رنگها اين عملكرد را انجام داد. همچنين براي بدست آوردن روشني و سيري رنگ مي توان با كنترل عواملي همچون مدت زمان رنگرزي، غلظت رنگ و … به نتيجه دلخواه رسيد.

مواد رنگزاي طبيعي: همان گونه كه قبلاً بيان گرديد بسياري از مواد مورد استفاده در كار رنگرزي الياف مورد استفاده در صنعت و هنر فرشبافي مواد رنگزاي طبيعي هستند.

1. اسپرك 2. اسكوتي 3. انار
4. بقم 5.تمشك 6پوست پياز
7جفت 8.روناس 9.زعفران
10.سماق 11.شيرين بيان 12.قرمزدانه
13.نيل 14.پوست گردو 15.زرشك
16.گل زليل 17.برگ توت 18.هليله
19.گل رنگ 20.سرخس 21.سرساور

رنگرزي با مواد طبيعي:
اسپرك: اين ماده رنگي قابليت توليد رنگهاي زرد، طلايي و نارنجي را دارا است. براي به دست آوردن رنگهاي مذكور لازم است كه در حمام رنگ از دندانه هاي مختلف استفاده شود تا اين تفاوت و گوناگوني رنگ پديد آيد.

انار: اين ماده رنگي قابليت توليد رنگهاي كرم، زرد تيره، نخودي، قهوه اي روشن بدست آورد.

بقم: اين ماده رنگي بيشتر براي بدست آوردن رنگ مشكي كرومي استفاده مي شود وهمچنين مي توان رنگهاي مختلف ديگري نظيرارغواني روشن، بنفش، بنفش سير،خاكستري روشن، خاكستري سير را با اضافه كردن و يا دندانه كردن با موادي همچون زاج سفيد، مس آهن و كروم بدست آورد.

تمشك: با اين ماده رنگزا مي توان رنگ خاكستري تيره را بدست آورد.

پوست پيازكه از اين ماده رنگي مي توان رنگهاي مسي، نارنجي، پوست پيازي و با صورتي بدست آورد براي رسيدن به اين منظور بايد با استفاده از دندانه هاي مناسب و نسبت تركيبات آنها عمل رنگرزي صورت گيرد.
جفت با پوست بلوط: با استفاده از اين ماده رنگزا مي توان رنگ نخودي و رنگ طلايي به دست آورد. بايد در نظر داشت كه اين ماده به علت وجود ماده زوجي به دندانه كردن نياز ندارد.

روناس: از اين ماده رنگي به علت اهميت و دارا بودن قابليتهاي فراوان مي توان رنگهاي بسياري مانند بنفش، نارنجي، دوغي،قرمز، قرمز مايل به قهوه اي، قرمز مايل به بنفش و رنگهاي تيره بدست آورد.

براي رسيدن به اين رنگها املاح كه به عنوان دندانه مورد استفاده قرار مي گيرند شامل: بيكرومات پتاسيم، زاج سفيد، سولفات مس، سولفات آهن، كلر و قلع مي باشند و با استفاده از مواد رنگي ديگر نيز مي توان تركيبات جديدي به وجود آورد.
تهيه رنگهاي پشت گلي، قرمز كمرنگ و سرخابي با روناس براي بدست آوردن اين رنگها مي بايست از دندانه قلع استفاده نمود.
معمولاً براي رنگرزي روناس بيشتر از دندانه هاي اشاره شده استفاده مي شود ولي گاهي براي بدست آوردن رنگهاي بخصوصي از دندانه مس و آهن نيز استفاده مي شود. اين دندانه هم باعث كدري رنگ مي شوند.

زعفران: با استفاده از دندانه زاج سفيد و بهره گيري از زعفران مي توان به رنگ نارنجي مايل به قرمز دست يافت. اين ماده رنگزا بعلت گراني و حتي تقليلات موجود در آن كمتر مصرف مي شود و چنانچه لازم باشد بيشتر در قاليهاي ابريشمي مورد استفاده قرار مي گيرد.

سماق: با استفاده از دندانه هاي مختلف و بهره گيري از سماق مي توان رنگهاي خرمايي روشن، خاكستري، زرد، سياه و سبز روشن را به دست آورد.

قالی بافی, فرش بافی

تهيه رنگهاي ديگر:
الف) با استفاده از دندانه زاج سفيد و دندانه هاي سرب بدست مي آيد.
ب)آبي تيره مايل به سياه : با استفاده از سولفات آهن به عنوان دندانه حاصل مي گردد.
ج) سبز روشن: مواد قليايي اضافه باعث توليد اين رنگ مي شوند.
د) زرد: با استفاده از مواد اسيدي اين رنگ را تهيه مي كنند.
قرمز دانه: يكي از مهم ترين مواد باي تهيه رنگهاي قرمز طبيعي است. از اين رو با دندانه هاي گوناون مي توان رنگهايي از آن بدست آورد. كه ذيلاً نمونه هايي از رنگهاي مذكور آورده شده است.
قرمز شفاف: با دندانه قلع سرخابي با دندانه جيوه ارغواني با دندانه كروم.
شرابي مايل به بنفش با دندانه مس
صورتي با دندانه منيزيم
سبز با دندانه اورانيوم
قرمز لاكي:با دندانه زاج
بنفش كدر با دندانه باريم
خاكستري تيره با دندانه آهن
قرمز مايل به قهوه اي با دندانه سرب
قرمز شفقي با دندانه روي
نيل: از مهمترين رنگهايي است كه رنگ ابي طبيعي را به وجود مي آورد و اما به همان نسبت از اهميت خاصي برخوردار است. نكات مهمي نيز در رنگرزي آن وجود دارد كه در صورت عدم توجه به آنها نتيجه مطلوبي حاصل نمي شود. بنابراين بايد با دقت به نكات زير توجه شود و نيل تنها در محيط قليايي قابل حل شدن است.
پوست گردو: اين گياه قديمي ترين گياهاني است كه براي رنگرزي جهت تهيه رنگهاي قهوه اي، قهوه اي تيره، خاكستري تيره و مشكي مورد استفاده قرار مي گيرد و براي رنگرزي اين ماده رنگي به علت دارا بودن ماده زوجي نيازي به دندانه استفاده شود زيرا وجود همين دندانه ها ست كه رنگهاي ديگر را نيز پديد مي آورد.
رنگ نارنجي: با استفاده از دندانه زاج سفيد و 3 درصد اسيد اگزاليك حاصل مي گردد.
رنگ قهوه اي روشن: با استفاده از دندانه بي كربنات پتاسيم حاصل مي شود.
قهوه اي متوسط: با استفاده از دندانه سولفات مس حاصل مي گردد.
رنگ نارنجي: اين نوع رنگ نارنجي با استفاده از كلروراستاتر حاصل مي گردد.
زرشك وحشي: از اتين گياه مي توان رنگ زرد بدست آورد ولي زرشك وحشي در كنار آب كلر رنگ قرمز به دست مي آيد.
تهيه رنگ زرد با زرشك وحشي: رنگرزي وحشي كه با استفاده از ريشه اين گياه انجام مي گيرد بسيار ساده است.
گل ذليل(گل زرد): از اين گياه مي توان رنگ زرد زيبايي به دست آورد هر چند كه با رنگ كردن الياف اين ماده رنگي با نيل بعنوان رنگرزي حمام دوم،رنگ سبز زيبايي نيز حاصل مي شود.
قوت: اين گياه داراي مواد مختلف رنگ داري است كه با استفاده از آنها مي توان رنگهاي متفاوت به شرح ذيل به دست آورد.
سبز مغز پسته اي: با استفاده از اسيد كلريدريك غليظ حاصل مي شود.
قهوه اي تا زرد(كاهي): با استفاده از نسبتهاي مختلف اسيد نيتريك حاصل مي گردد.
لاك زرد: با استفاده از زاج سفيد يا كربنات سديم حاصل مي گردد.
هليله: اين ماده رنگي در دو نوع هليله سياه و هليله زرد وجود دارد كه مي توان از آنها رنگهاي قهوه اي، زرد و انواع خاكستري را به دست آورد.
گل رنگ(كانشه): از اين گياه مي توان رنگ زرد به دست آورد.
سرخس عقابي: با اين گياه مي توان رنگهاي زرد، سبز مايل به زرد و خاكستري تيره را بدست آورد.

مواد رنگزاي شيميايي:
حدود صد سال پيش دانشمندي به نام پركين رنگ مصنوعي را از تقطير ذغال سنگ به دست آورد و تا امروز تلاش كليه كارخانجات توليد و ساخت رنگ بر اين اساس استوار است. كه با تنوع گسترده اي توليدات رنگ مصنوعي را روانه بازار مصرف نمايد. ولي با تكامل دانش رنگ سازي روز به روز از نواقص اين محصولات كاسته شده است.

هر چند كه اين محصولات ساخته دست بشر نتوانسته جاي واقعي رنگهاي طبيعي را بگيرد اما به علت نياز روز افزون جوامع انساني به رنگ و همچنين ارزان بودن رنگهاي شيميايي توجه و استفاده از اين رنگها گسترش يافته است. البته جاي تأسف دارد كه براي اولين بار در ايران رنگهاي باز يك كه همان رنگهاي جوهري هستند براي رنگ كردن الياف قالي مورد استفاده قرار گرفت كه اين رنگها نه داراي ثبات و نه داراي كيفيت خوبي بودند ولي رنگهاي شيميايي كه امروز براي الياف مورد استفاده قرار مي گيرند رنگهاي خوبي هستند. براي رنگ كردن الياف قالي مورد استفاده قرار گرفت كه اين رنگها نه داراي ثبات و نه داراي كيفيت خوبي بودند ولي رنگهاي شيميايي كه امروز براي الياف مورد استفاده قرار مي گيرند رنگهاي خوبي هستند.

رنگ نقش آفرين قالي است.
رنگ زبان گوياي قالي است.
رنگ طبيعي در فرش آرامش بخش چشم است.
رنگ باعث زيبايي دوام فرش دستباف مي گردد.
قالي نقشه زندگي فرشباف است
درخشش فرش ايراني جهاني است

نقشه:
نقشه با توجه به علايق و ذوق وسيله آن محل تعيين مي شود و در شهرهاي جنوب خراسان، نقشه ماهي، بوته، گل فرنگ و محرمات جايگاه خاصي دارد.

همچنين نقشه تركمني، ريز ماهي ساده، لچك ترنج و پنج متن در اين شهر ها يافته مي شود.

انواع دار:
الف)افقي( دار زميني يا خوابيده):
1. دو چوب: الف)چوب سر دار ب)چوب زير دار
2.چهارچوب: الف)چوب سر دار ب)چوب زير دار ج)راست رو د)چپ رو
ب)دار عمودي(دار ايستاده)

الف) ثابت ب)متحرك
دار افقي به موازات سطح زمين و با فاصله تقريباً35-30 سانتي متري زمين نصب مي گردد. دار افقي قديمي ترين نوع دار قالي است اين دار داراي ساختمان ساده از جنس چوب با لوله هاي آهني است.

ب)دار عمودي: اين دارها كه تكامل يافته دارهاي ابتدايي هستند از يك چهار چوب مستطيلي شكل با پايه و يا بدون پايه تشكيل مي شوند و به طور عمود بر سطح زمين مستقر مي گردند. دارهاي عمودي از هرنوع كه باشند داراي ساختمان مشابه اند.

قاليهاي توليد شده در شهرهاي جنوبي خراسان پس از توليد و كشيدن زحمات فراوان به كشورهايي همچون آلمان و … صادر مي گردند.

منبع:pnu-club.com




نوع مطلب : ,
برچسب ها :

امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6 تعداد بازديد مطلب : 536


دوشنبه 28 مرداد 1392 :: 14:19 :: نويسنده : ghalibafi

ساخت بنر . لوگو و لینک باکس رایگان

 

فرش ماشینی و دستبافت کدامیک؟

 

 

چنان عجین بوده که عرفان و فرهنگ و ادب ایرانی را به زیباترین گونه ای به تصویر کشیده و صدر نشین موزه های دنیا گردیده و نام ایران را در دورترین نقاط دنیا بلند آوازه ساخته است. با این حال به بیان برتری های این کالای برگرفته از هنر چند هزار ساله ایرانی نسبت به آن کالای صنعتی که تنها ظاهر خود شبیه به عروس زیبای شرق آراسته، و از قبل ارزانی مقدار ، بازار آن رونقی یافته، می پردازم.

 

درود بر آنها که از سر پنجه هنرمندشان سالیان دراز است که خلقی با اشتغال بکار آن روزی می خورند.

 

و سخن خود را با بیتی از سعدی شیرین سخن آغار می کنم:

 

 

 

خاک مشرق شنیده ام که کنند به چهل سال کاسه چینی

 

ده به روزی کنند در بازار لاجرم قیمتش همی بینی

 

 

 

دیدار فرشهای دستبافت که از مواد اولیه مرغوب و بی عیب تولید شده باشند، در انسان ایجاد سرور و نشاط می نماید، این نکته ای بسیار جالب و سحر انگیز است که تجربه آن را به همه توصیه می کنیم و ولی فرشهای ماشینی از دور زیبا هستند و از نزدیک جلوه ای ندارند.

 

گذشت زمان رنگهای فرش دستبافت را جلا می دهد و بر لطافت آن می افزاید در حالیکه از جلوه فرش ماشینی می کاهد و آن را بی روح می کند.

 

فرش دستبافت در هر کجا گسترده است در زمستان گرم و در تابستان خنک می باشد ولی فرش ماشینی بدلیل آنکه از مواد پلاستیکی تهیه شده است این خاصیت را ندارد.

 

فرش دستبافت در صورتیکه تمیز نگهداری شود هیچ گونه حساسیت و مخاطره برای سلامت دارندگان آن ایجاد نمی کند، در صورتیکه فرش ماشینی بدلیل استفاده از مواد پلاستیکی مخاطراتی را در بر دارد بطوریکه با عبور و مرور بر روی فرش ماشینی مقداری از پرزها که در این عبور و مرور حالت کهربایی به خود گرفته است در هوا معلق می شود و در مواردی باعث بروز حساسیت های تنفسی می گردد.

 

در صورتیکه در نگهداری فرش دستبافت دقت شود با گذشت زمان بر ارزش آن افزوده می شود و چون سرمایه ای باقی می ماند، درمقابل فرش ماشینی به سرعت مستهلک می شود و سرمایه ای محسوب نمی شود.

منبع:بیتونه




نوع مطلب : ,
برچسب ها :

امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6 تعداد بازديد مطلب : 390


دوشنبه 28 مرداد 1392 :: 14:19 :: نويسنده : ghalibafi

ساخت بنر . لوگو و لینک باکس رایگان

 

فرش ؛ زينت هميشگي‌خانه‌


امروزه خيلي‌ها هستند كه ترجيح مي‌دهند روي سراميك‌هاي منزلشان به جاي يك فرش، تنها يك قاليچه كوچك پهن كنند. اصلا معتقدند، دكوراسيون منزلشان با پهن كردن فرش خدشه‌دار مي‌شود. پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هايمان‌ معمولا اين شيوه را نمي‌پسندند. شايد به اين دليل كه زمان آنها يكي از راه‌هاي سنجش اعتبار مالي افراد، با فرش‌هاي دستباف پهن شده در خانه‌شان انجام مي‌شده است.
اما سبك‌هاي جديد دكوراسيون يا حتي تغيير سليقه‌ها، هيچ‌كدام باعث نمي‌شود از هنر اصيل ايراني غافل بمانيم. اصلا گويي خانه‌هاي ايراني با فرش‌ ايراني عجين شده است. بنابراين حذف فرش از دكوراسيون منزل به بهانه مدرن شدن، كار درستي نيست. در حالي كه مي‌توان با انتخاب يك مدل مناسب، هماهنگي قابل قبولي بين ساير وسايل منزل ايجاد كرد.

 

 

گام اول: خريد
سعي كنيد از مراكزي خريد فرش را انجام دهيد كه داراي مدل‌هاي متنوعي باشند. ابتدا ابعاد و اندازه موردنظر براي فرش را متناسب با فضاي در اختيارتان مشخص كنيد. گاهي در فرش‌هاي دستباف بين ابعاد، اختلاف وجود دارد كه مي‌توان از آن چشم‌پوشي كرد؛ چراكه اين مساله از مشخصات فرش دستباف محسوب مي‌شود.
مي‌توانيد فرش را از وسط تا كنيد و سپس دوباره اين دو قسمت را روي هم قرار دهيد. بدين ترتيب مي‌توان تقارن طرح را با محورهايي كه از مركزش مي‌گذرند، تشخيص داد. تقارن رنگ را نيز در اشكال بافته شده، مورد توجه قرار دهيد. دقت كنيد هر خط و شاخه‌اي امتداد و شكل طبيعي خود را داشته باشد و ناگهان در ميان طرح‌ها ناپديد نشده باشد.
رنگ فرش را از زواياي مختلف مورد بررسي قرار دهيد. رنگ فرش در جهت خواب آن تيره‌تر از رنگ آن در جهت عكس خواب است. رنگ فرش بايد به اندازه كافي غني و كامل باشد؛ به طوري كه قسمت‌هاي انتهايي پرزها با رنگ سطح فرش اختلاف نداشته باشد. يك تكه پارچه نمدار را روي پرزها بكشيد تا از ثبات رنگ‌ها اطمينان حاصل كنيد.

 

فرش ؛ زينت هميشگي‌خانه‌

 

كيفيت پرزها
يكي از عوامل مهم در مرغوبيت فرش، كيفيت پرزهاي آن است. پرز فرش بايد بادوام، درخشان و انعطاف‌پذير باشد. دوام پرزهاي نرم كمتر از پرزهاي ضخيم است. اين پرزها مقدار بيشتري گرد و خاك جذب مي‌كنند و ديرتر هم تميز مي‌شوند.

 


بافت فرش‌

براي آگاهي پيدا كردن از نوع بافت بايد پشت آن را بررسي كرد. چرا كه در اين قسمت كيفيت بافت مشخص‌تر است. بدين ترتيب مي‌توانيد از تعداد گره‌ها، نحوه تراكم، كوبيدگي پودها و يكنواختي طرح آگاه شويد.

 


تناسب دكوراسيون با فرش‌
از انتخاب فرش‌هاي پرنقش و نگار در فضاهاي با وسعت كم خودداري كنيد؛ چرا كه اين تراكم طرح باعث شلوغي فضا و در نهايت كوچكتر به نظر رسيدن خانه مي‌شود. اگر كفپوش ثابت فضاي مورد نظر شما طرح‌دار است، بايد فرشي را انتخاب كنيد كه زمينه خلوت‌تري دارد. بدين‌ترتيب بين طرح و نقش و فضاي محيط تعادل ايجاد مي‌شود.
تركيب رنگ‌هاي روشن براي فضاهاي با وسعت كم كه در عين حال نور كافي نيز ندارند توصيه مي‌شود به طوري كه هرچه كف زمين روشن‌تر باشد، فضا بزرگتر و نوراني‌تر جلوه مي‌كند. هنگام انتخاب رنگ فرش به مجموعه رنگ‌هاي موجود در فضا مثل رنگ ديوارها، روكش مبلمان، پرده‌ها، حتي رنگ چوب و لوازم نظير آن و كفپوش‌ها توجه كنيد.
اين كه فرش مورد نظر در چه مكاني و با چه كاربردي پهن مي‌شود، در انتخاب شما تعيين‌كننده است. مثلا براي فضاهاي پررفت و آمد مثل اتاق‌نشيمن و فضاي ورودي خانه، فرش روشن و با بافت ظريف و به اصطلاح رج بالا انتخاب نكنيد؛ چراكه اين گونه فرش‌ها در معرض آسيب‌ديدگي بيشتري قرار دارند.

منبع:بیتونه




نوع مطلب : ,
برچسب ها :

امتياز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6 تعداد بازديد مطلب : 379


دوشنبه 28 مرداد 1392 :: 14:18 :: نويسنده : ghalibafi

ساخت بنر . لوگو و لینک باکس رایگان

 

علامات مخصوصه وآگاهي‌رساني برفرش ايراني


بخت با دولت‌مردان قاجار يار بود که فرش ايراني به هنگام زمام­داري آنان خوشايند فرنگيان قرار گرفت و صادرات انبوه فرش ايراني، درآمدي هنگفت و فزاينده را برايشان به ارمغان آورد. درباريان قجر و وابستگانشان تا بدانجا شيفته فرش ايراني بودند که وقتي شوق بازيچه اي تازه‌وارد به نام "فتوغراف" آنان را به ثبت لحظه‌هايشان وامي­داشت، ايستاده يا نشسته بر دستبافته اي زيبا در برابر دوربين قرار مي­گرفتند و يا همين بافته ­هاي هنرمندانه و سفارشي را در مناسبت­ها پيشکش يکديگر مي‌کردند.
پيوند و نزديکي فرمانروايان قاجاري با فرش ايراني تا بدان پايه بود که برخي از طرح‌هاي نامدار فرش را به نام ايشان خوانده اند آن چنانکه طرح "گلداني ظل السلطاني" را به فرزند ناصرالدين شاه "ظل السلطان" نسبت داده اند و طرح "وزير مخصوص" را به نام "غلامحسين خان وزير مخصوص" والي فارس در عهد قجر خوانده اند.
صادرات فرش دستباف ايراني که از دوره ناصرالدين شاه سامان يافته بود، در واپسين سالهاي زمام‌داري قاجاريان پاي چندين شرکت خارجي را نيز براي توليد و صادرات اين دستبافته‌ها به ايران باز کرده بود. نوبت که به فرمانروايي رضاخان پهلوي رسيد، سود سرشاري که نصيب فرنگي‌ها مي‌شد، دولتيان را واداشت تا خود در اين وادي بازيگر شوند و اينچنين بود که "موسسه قالي ايران" راه اندازي شد.
در ميان 25 وظيفه اي که از سوي وزارت اقتصاد ملي در سال 1309 خورشيدي براي اين موسسه شمرده شده است، يکي هم اين بود: "تأسيس علامات مخصوصه دولتي براي قالي‌ها"
بهره‌گيري از اين "علامات مخصوصه" در سرزمين ما پيشينه اي دراز دارد و شايد گزافه‌گويي نباشد اگر ايرانيان را نخستين پديدآورندگان "نشان تجاري" يا "برند" بدانيم.
نويسنده کتاب "ايران در چهار کهکشان ارتباطي" باشندگان ديرين اين سرزمين باستاني را تا بدانجا در کار آگاهي‌رساني درباره خدمات و يا کالاهاي خود پيشرقته مي‌داند که باور دارد در دوره هخامنشيان از نوعي علامت تجاري بهره مي‌برده اند.
دکتر محسنيان راد با اشاره به کاوش‌هاي باستان‌شناسي در شهر باستاني "دهانه غلامان" در سيستان، از کشف 100 ليوان در يکي از اتاق‌ها خبر مي‌دهد که "همگي داراي علامتي يکسان بودند و پنج مهر نيز به دست آمد که همان علامت را داشتند و معلوم بود که براي ممهور کردن ليوان‌ها از آنها استفاده مي‌کرده اند. اين مجموعه مي‌تواند قديم‌ترين علامت تجاري در تبليغات بازرگاني در ايران محسوب شود."
بر اين پايه ايرانياني چنين هوشمند که پيشينه اي در بهره‌گيري از نشان‌هاي ويژه داشتند، روا بود که در دستبافته‌هاي خود نيز به ثبت نشان خويش دست يازند حتي پيش از آنکه دستوري بر اين کار باشد و از همين روست که از گذشته‌هاي دور نام بافنده يا منطقه بافت را بر پيشاني يا کناره‌هاي انواع دستبافته‌ها مي‌نگاشته اند که در متون کهن تاريخي نيز بدان‌ها اشاره شده است.
نوشتن نام محل بافت يا نام بافنده بر حاشيه دستبافته‌ها و فرش‌هاي کهن ايران را افزون بر ثبت آنها به نامي خاص و برندي ويژه، مي‌توان گونه اي از اطلاع‌رساني نيز به شمار آورد که از گذشته تا به امروز به سخن‌گويي و آگاهي‌رساني به ما سرگرمند.
استفاده از نوشته بر روي فرش از جنبه آگاهي‌رساني به دو گونه بوده است. نخست آن که بافنده نام خود را بر حاشيه فرش مي‌بافته و اغلب به جاي کلمه "ساخت" -که امروزه بر روي کالاها مي‌نويسند-، از واژه "عمل" استفاده مي‌کرده است. بهترين نمونه در اين زمينه، فرش نامدار "شيخ صفي" است که عبارت "عمل بنده درگاه مقصود کاشاني" بر بالاي آن بافته شده است.
اين قالي که در عهد شاه تهماسب صفوي براي گستردن در مقبره شيخ صفي الدين اردبيلي بافته شده است و امروز در موزه ويکتوريا و آلبرت لندن نگهداري مي‌شود، در قسمت بالايي متن و چسبيده به حاشيه، داراي قابي است که در آن نوشته شده است: "جز آستان توام در جهان پناهي نيست، سر مرا بجز اين در حواله گاهي نيست، عمل بنده درگاه مقصود کاشاني، سنه 946".
گونه ديگر، نوشته اي بوده که به خواست سفارش‌دهنده بر روي کالا حک مي‌شده و گاه علت بافت را بازگو مي‌کرده است. عبارت "فرمايش ..." و يا "وقف ..." که بر بسياري از فرش‌هاي قديمي ديده مي‌شود و از سفارش‌دهنده بافت آن و يا انگيزه وي در توليدش خبر مي‌دهد، از همين گونه است.
نمونه را قاليچه اي با طرح درختي و پرندگان و حيوانات که در عهد مظفرالدين شاه قاجار بافته شده و بافنده همراه با ذکر نام خود -ابوالقاسم کرماني-، نام طراح -فرصت الدوله- و نام دستور دهنده بافت را هم درج کرده است: "فرمايش آقاي بهجه الملک...".اما "موسسه قالي ايران" که قرار بود "علامات مخصوصه" براي فرش‌هاي ايراني پديد آورد، دو سه سالي بيشتر دوام نياورد و چندي بعد به دستور رضاشاه، زير پاي همه شرکت‌هاي خارجي فعال در امور فرش ايران جارو شد و "شرکت سهامي فرش ايران" جايگزين آن موسسه شد تا نامش به نشاني ويژه براي فرش‌هاي توليدي‌اش بدل شود که تا به امروز هم برقرار است و البته ديگر توليدکنندگان نامدار فرش دستباف ايران نيز چون گذشته همچنان از "علامات مخصوصه" يا "نوشته‌هاي آگاهي‌رسان" بر فرش‌هايشان بهره مي‌برند.

منبع:بیتونه




نوع مطلب : ,
برچسب ها :

امتياز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6 تعداد بازديد مطلب : 383


دوشنبه 28 مرداد 1392 :: 14:18 :: نويسنده : ghalibafi

ساخت بنر . لوگو و لینک باکس رایگان

 

فرش ترکمن ؛اوج هنرو هويت زنان کرانه خزر


"دو تا قرمز، يکي زرد به زير، دو تا نارنجي"، اين کلمات لالايي گوش نوازي است که دختر ترکمن صحرا از مادر به يادگار دارد و هر روز تکرار مي کند تا اوج هنر و هويت را براي هميشه تاريخ زنده نگه دارد.
رنگ چهره اش مثل قالي پرنقش و نگار شده، از قامتش مي توان داستان رنج زندگي هنرش را فهميد. دختران ترکمن پس از ازدواج و "آنق گذاري"( کلاه مخصوص زنان متاهل)، روغن، يک کاسه آرد و يک "ايگ"هديه مي گيرند که ايگ يا دوک نخ ريسي نشانه اي است براي پويايي و فعاليت و ريشه در تاريخ و هويت زنان ترکمن دارد.
امروز گلستان و ترکمن با فرش و قالي ترکمن شهرت جهاني دارد و اين شهرت مرهون تلاش زنان و دختران بي نام و نشان و هنرپردازي است که با هر تار و پود تابلويي از عشق و شيدايي را به تصوير مي کشند.
"گول" نقش اصلي فرش ترکمن است که بافته هاي هر قوم به وسيله آن از بافته هاي اقوام ديگر متمايز مي شود و پشم و پنبه از مواد اوليه براي توليد اين هنر ماندگار است.
به رغم ترويج رنگهاي شيميايي هنوز مواد رنگدار گياهي مانند پوست انار، چوب پويا، خاکستر چوب ازدار و زردچوبه، روناس و نيل براي رنگرزي خامه قالي کاربرد دارد.
نقوش فرش ترکمني حفظي باف است
نقوش فرش اصيل ترکمن ذهني يا حفظي باف است و زنان ترکمن در توليد اين دستبافته، آرمانها و انديشه هايشان را با رنگهاي دلخواه بر روي تار قالي گره مي زنند تا تابلويي زيبا و مانا پيش روي مجسم سازند.
شاخ قوچ، نقش عقرب، ماري گول، در ناق گول، قافسه گول، تکه گول، انسي، قزل اياق، توينگ گول، قوش گول، آوغان گول، تاج حروز، پنجارا آراگول، آق نقش از جمله نقوش زيبايي است که در اين هنردستي به کار مي رود.
دارهاي قالي بيشتر از نوع افقي و متحرک بوده و به همراه کوچ ايل جابجا مي شود و در سالهاي اخير استفاده از دارهاي عمودي نيز در اين منطقه رونق يافته است.




نوع مطلب : ,
برچسب ها :

امتياز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6 تعداد بازديد مطلب : 395


( کل صفحات : ) صفحه شماره صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد
.
. .
. .